KUNDSERVICE

Undrar du över något?

I vår FAQ har vi svarat på de vanligaste frågorna. Hittar du inte vad du söker är du välkommen att höra av dig till någon av våra medarbetare. 

FAQ – Vanliga frågor

Inflytt - Bostäder

När får jag tillträde till min bostad?

Tänk på att du har rätt att tillträda bostaden på den utsatta inflyttningsdagen tidigast kl. 12.00. Skulle inflyttningsdagen inträffa på en lördag, söndag eller annan allmän helgdag sker inflyttningen nästkommande vardag.

Inflytt - Bostäder

Hur fungerar besiktningen av lägenheten?

Inflyttningsrutinerna kan variera mellan våra olika orter, har du frågor så kontakta din uthyrare. Inför inflyttning upprättas alltid ett besiktningsprotokoll som fastslår lägenhetens skick och standard vid inflyttning. Skador och åverkan som uppkommer därefter och som inte finns upptagna i protokollet kan du som inflyttande bli ersättningsskyldig för vid din avflyttning.

Inflytt - Bostäder

Hur fungerar det med nycklarna?

Vid tillträde skriver du som ny hyresgäst alltid på en nyckelkvittens. Vanligtvis ingår tre stycken lägenhetsnycklar. Behöver du fler nycklar beställer du detta genom våra fastighetsskötare till en kostnad. Om det vid utflyttning saknas nycklar debiteras du för ett låsbyte.

Lokaler

Vill du veta hur hur man registrerar sig på Mina sidor?

Läs instruktioner om Mina sidor för kommersiella hyresgäster

Registrera dig - Bostäder

Vill du veta hur hur man registrerar sig på Mina sidor?

Läs instruktioner om Mina sidor för bostadshyresgäster

P-plats - Bostäder

Söker du ett boende eller en p-plats?

Våra lediga bostäder hittar du under bostäder. Om du vill söka en lägenhet eller p-plats ska du först registrera dig på Mina sidor där du hanterar dina ansökningar och eventuella erbjudanden. I menyn till vänster ger vi svar på de vanligaste frågorna om ditt boende. Det gäller både för dig som redan bor hos oss och för dig som söker bostad.

Via Mina sidor kan du till exempel se dina hyresavier eller göra en serviceanmälan. Här kan du också söka lediga bostäder och parkeringsplatser. Om du letar efter en lokal för din verksamhet så hittar du våra lediga lokaler här. Hoppas du hittar det du söker.

Skyddsrum

Vill du veta var närmsta skyddsrum finns?

Just nu får vi många frågor rörande våra skyddsrum, på www.msb.se kan ni enkelt se vilket skyddsrum som ligger närmast er bostad samt läsa mer om hur skyddsrum och iordningställande fungerar.

Lediga lokaler

Söker du en ny lokal till ditt företag?

Vi har lediga lokaler i varierande kvadratmeter. Vi har allt från kontor, kontorshotell, restauranger, café, butiker till förråds- och lagerutrymmen. Kontakta oss för visning.

Hyra

Hur får jag hyresavin via E-faktura eller Kivra?

Vi erbjuder nu E-faktura och Kivra. Om du önskar få din hyresavi via E-faktura anmäler du själv om det via din internetbank. Om du har Kivra sedan tidigare kommer du få den till din digitala brevlåda. Hyresavierna distribueras via vår utskriftsleverantör Addoro.

Hyra

Vad händer om jag inte betalar hyran i tid?

Vi uppmanar er att betala in er hyra i god tid innan förfallodatum och tänk på att det tar några bankdagar innan pengarna når vårt konto. Vi skickar inte ut någon påminnelse om sen inbetalning av hyran. Har ni inte betalt hyran i tid går den direkt till Ropo Capital, vilket medför extrakostnader, dvs inkassokostnader och dröjsmålsränta.

För att underlätta betalning av hyrorna kan ni ansöka om autogiro, så att pengarna automatiskt dras från ert konto i tid varje månad (förutsatt att det finns pengar på kontot).
Blankett för ansökan finns att ladda ner här

Vi har nu även möjlighet till betalning via E-faktura och även få avierna via Kivra.

Internbyte

Jag vill göra ett internbyte, hur går jag tillväga?

Vid byte till annan lägenhet inom Svenska Hus bestånd skall du ha bott hos oss i över ett år. Vi tar hänsyn till hur du har skött dina inbetalningar under kontraktstiden och ser helst att du de senaste tolv månaderna skall ha ett prickfritt reskontra. Inga störningsärenden får ha förekommit under tiden.

Även om du redan har ett förstahandskontrakt hos oss görs en helt ny bedömning av din inkomst samt en ny kreditupplysning. Mycket kan ha hänt sedan kontrakt skrevs senast. Observera att vi inte kan godkänna ett byte om du inte uppfyller våra uthyrningskriterier. Tänk på att du har tre månaders uppsägningstid även om du flyttar inom beståndet.

För att byta lägenhet registrerar du dig under Mina Sidor och sök bland våra lediga lägenheter. När du gjort intresseanmälan på de objekt du finner intressanta kontaktar vi dig i fall det blir aktuellt med en visning. Som nuvarande hyresgäst har du ingen förtur.

Andrahandsuthyrning

Hur funkar det om jag vill hyra ut i andra hand?

För att få hyra ut din lägenhet i andra hand kräver vi att du har bott hos oss i över ett år samt att du har en godkänd anledning. Exempel på godkända anledningar är:

  • Studier/arbete på annan ort

  • Provbo samboende

  • Längre utlandsvistelse

  • Andra särskilda omständigheter

Orsaken måste kunna styrkas, och vi godkänner inte andrahandsuthyrningar mer än ett år i taget. Du måste alltid ha vårt skriftliga samtycke för att få hyra ut din lägenhet i andra hand. Detta gäller även om du lånar ut lägenheten utan att ta ut någon hyra.

Ansökan postas eller mailas till närmsta lokal- eller regionkontor. Kontaktuppgifter finner du här Vi har ca 6 veckors handläggningstid.

Tänk på att du står som ansvarig för lägenheten och hyran så länge du är registrerad hyresgäst på kontraktet, även om du hyr ut i andra hand. Otillåten andrahandsuthyrning kan medföra att du förlorar ditt hyreskontrakt. 

Uppsägning

Hur lång uppsägningstid har jag?

Uppsägningstiden för våra bostäder är normalt tre månader och räknas i hela kalendermånader från nästkommande månadsskifte. Undantag från uppsägningstiden är vid dödsfall då endast en månads uppsägning gäller.

Uppsägningstiden avseende p-plats, garage  och förråd är normalt tre månader men kan variera. Är du osäker på din uppsägningstid så står den specificerad i ditt hyreskontrakt.

Uppsägning

Hur säger jag upp min bostad?

Uppsägningen sker enklast via Mina sidor eller skriftligen till närmaste region- eller lokalkontor antingen genom blankett, baksidan på ditt hyreskontrakt eller via brev. Vi accepterar inte uppsägningen via e-mail, fax eller sms. Gör uppsägningen i god tid och var medveten om att du är betalningsansvarig för hyran under hela uppsägningstiden. Du är även skyldig att under uppsägningstiden visa din lägenhet för nya intressenter.

Efter att vi mottagit din uppsägning kommer vi att skicka ut en bekräftelse samt mer praktiskt information gällande din avflytt. Blanketten hittar du här.

Servicetjänster

Vill du göra en service eller felanmälan?

För att göra en serviceanmälan, det vill säga om det är något i fastigheten, lokalen eller bostaden som är fel eller i behov av service, ska du först logga in på Mina sidor - detta gäller oavsett om du hyr en bostad eller en lokal.

BEHÖVER DU PERSONLIG SERVICE?

Kontakta våra medarbetare

Frågor angående ledning, ekonomi, marknadsföring eller övrig administration hänvisas till huvudkontoret i Göteborg. Välkommen att kontakta något av våra regionkontor för frågor angående bostäder eller lokaler.

Kontakta oss